Mediamuseum Beeld & Geluid
Op 11 februari 2023 opende het totaal vernieuwde Beeld & Geluid in Hilversum. XPEX maakte het concept en deed de art direction.
In dit meest interactieve Mediamuseum ter wereld staat het medialeven van de bezoeker centraal; hoe bepaal ik de media en hoe bepalen de media mij? Het museum telt meer dan vijftig interactives, honderden uren aan audiovisueel materiaal en vele objecten uit de mediageschiedenis.
Het museumbezoek start in de Tune In. Bezoekers maken met de Museumapp door middel van gezichtsherkenning hun Mediaprofiel aan. In het museum bouwen ze een eigen uniek Mediaprofiel op. Bezoekers worden bij binnenkomst overweldigd door de Mediareactor, een reusachtige installatie van 300 meter LED-schermen die door het hele museum hangt. De Mediareactor verbeeldt de permanente mediastroom die het archief van Beeld & Geluid in- en uitstroomt. Hoe we nu leven in de media wordt vervolgens zichtbaar in vijf zones: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen.
Samen met: Tinker imagineers, Kiss the Frog, Redrum, ACTLD, Elastique, Bruns, Beam Systems, Syndesie, Ata-Tech, Jos Dijkstra, SemMika, Three-PM, Joep Schellekens.